Tuesday, March 24, 2020

11 ශ්‍රේණිය - තොරතුරු පද්ධති - 02 කොටස.

පද්ධතියක් යනු කුමක්ද? පද්ධතියක මූලික ලක්ෂණ.
අපි මුලින්ම බලමු පද්ධතියක් කියන්නේ   මොකද්ද කියලා. ඔයාලා පද්ධතිය කියන වචනය විවිධ අවස්ථාවලදි අහලා ඇති.මිනිස් සිරුර ආශ්‍රිතව ආහාර ජීර්ණ පදධතිය, ශ්වසන පද්ධතිය වගේ අවස්ථාවල වගේම ප්‍රවාහන පද්ධතිය, බැංකු පද්ධතිය, ජලාපවාහන පද්ධතිය වගේ අවස්ථාවල දීත් ඔබ මේ වචනය අහලා ඇති. ඔබ දන්නවා මේ මොහොතේ අපේ රටේ මෙවැනි පද්ධති බොහෝමයක් අකර්මණ්‍ය වයි පවතින්නේ..ඉතිං මොකද්ද මේ පද්ධතියක් කියලා කියන්නේ….
පද්ධතියක් පිළබඳ විමසා බැලීමේදී අපට වැටහෙන එක් කාරණයත් තමයි පද්ධතිය කියන එක යම් කිසි එක දෙයක් පමණක් අඩංගු දෙයක් නෙවෙයි..එය විවිධ දේවල් නැතිනම් විවිධ කොටස්වල එකතුවක් විය යුතුයි..ඒ වගේම විවිධ දේවල් නැතිනම් කොටස් ගොඩක් තිබුණත් ඒවා අතර මනා අන්තර් සම්බන්ධතාවයක්ද තිබිය යුතුයි..එසේම පද්ධතියක් විසින් ඉටුකරන යම් කාර්ය සමුදායකුත් තිබිය යුතුයි.
අපි උදාහරණයක් වශයෙන් ගතහොත් මිනිස් සිරුරේ ඇති ආහාර ජීර්ණ පද්ධතිය. එය අවයව රාශියක එකතුවක්. දත්, දිව, කුඩා බඩවැල් හා මහ බඩවැල් ආදී වශයෙන්..එසේම මෙම අවයව අතර මනා සම්බන්ධතාවයකුත් තිබෙනවා..තව වැදගත් කාරණයක් තමයි මේ අවයව එකිනෙකාට පැවරී ඇති යම් කාර්යයක් සම්පූර්ණ කරනවා..ඔබට ආහාරයක සුවඳක් දැනෙන විටරස නහර පිනා ගොස් කටට කෙළ උනනවා...එයයි ආහාර ජීර්ණ පද්ධතියේ ක්‍රියාකාරිත්වයේ ආරම්භය.ඉන් පසු ඔබ ආහාර ගන්නා මොහොතේ දත් මගින් ඒවා කුඩා කොටස්වලට වෙන් කර දෙනවා..එසේ කුඩා කොටස්වලට වෙන් කරන අතරේ ආමාශය ආහාර භාර ගැනීමට සූදානම් වෙනවා..ආහාර ජීර්ණයට   අවශ්‍ය විවිධ එන්සයිම වර්ග ආමාශයට එකතු වෙනවා. ඒ අනුව පැහැදිලියි එක් එක් අවයව තම කාර්යය සම්පූර්ණ කරන විට අනෙකුත් අවයව සමගද සම්බන්ධවයි එම කාර්යය සම්පූර්ණ කරන්නේ..ආහාර ජීර්ණ පද්ධතියේ එම සියළු අවයව තමාට හිමි කාර්යය සම්පූර්ණ කරන විට පද්ධතියේ සමස්ත අරමුණ ඉෂ්ට වෙනවා. එනම් මනාව ආහාර ජීර්ණය කර දීමයි. යම් හෙයකින් එක් අවයවයක් හෝ තම කාර්යය සම්පූර්ණ කිරීමට ආපාහොසත් වුවහොත් සිදු වන්නේ කුමක්දැයි ඔබ හොඳින්ම දන්නා අත්දැක ඇති කාරණයක්. මා මෙසේ විස්තර කළ කරුණු පහත පරිදි සාරාංශගත කර දැක්විය හැකියි.









මේ අනුව පද්ධතියක් යන්න පහත පරිදි අර්ථදක්වන්න පුළුවන්.
පද්ධතියක් යනු යම් පොදු අරමුණක් සාක්ෂාත් කර ගැනීමට නිරන්තර අන්තර්ක්‍රියාකාරීත්වයෙන් යුතු සංඝටක සමූහයක එකතුවකි.
පද්ධති සඳහා උදාහරණ- පාසල් පදධතිය, මිනිස් සිරුර, බැංකු පද්ධතිය, රෝහල් පද්ධතිය

පද්ධතියක මූලික අංග ගණනාවක් පවතිනවා. දැන් අපි ඒ පිළිබඳව විමසා බලමු.
ඕනෑම පද්ධතියක ක්‍රියාකාරීත්වය සඳහා විවිධ වූ මූලික දේවල් පිටතින් ලබා දිය යුතු වෙනවා. ඒවා ආදාන ලෙස හදුන්වනවා. එම ආදාන රැගෙන පද්ධතිය විසින් සිදු කරන්නේ විවිධ වූ ක්‍රියාවලීන්ට එම ආදාන භාජනය කිරීමයි. එම ක්‍රියාවලීන් අවසානයේ පිටතට ලබා දෙන ප්‍රතිඵලයක්ද තිබෙනවා.අපි එය ප්‍රතිදානය ලෙස හඳුන්වනවා.



උදාහරණයක් ගතහොත් පාසල් පද්ධතියට අවශ්‍ය ආදාන වන්නේ පලමුව එහි ඉගෙනුම ලබන ළමුන්, එ වගේම පන්ති කාමර, විද්‍යාගාර, පෙළ පොත්, පරිගණක විද්‍යාගාර ආදිය ද එයට අවශ්‍ය ආදාන වෙනවා.
එසේ නම් පාසල් පද්ධතියේ පවතින සැකසීම් නැතහොත් ක්‍රියාවලීන් මොනවාද? 
ප්‍රධානම සැකසීම් වන්නේ ඉගැන්වීම හා ඉගෙනගැනීමයි. එසේම ඇගයීම් කටයුතු සඳහා විභාග පැවැත්වීම, ක්‍රීඩා උත්සව පැවැත්වීම, සාහිත්‍ය උත්සව පැවැත්වීම ආදී සියල්ල පාසල් පද්ධතියේ සැකසීම් වනවා.
අවසානයේදී පාසල් පද්ධතිය මේ සියළු සැකසීම්වලින් පසුව බලාපොරොත්තුවන ප්‍රතිදානය වන්නේ යහපත් උගත් පුරවැසියෙකි.

මේ ආකාරයට හඳුනාගත හැකි පද්ධති කිහිපයක් හා ඒවායේ ආදාන, සැකසීම් හා ප්‍රතිදාන පහත පරිදි හඳුනා ගනිමු.



පාසල් පද්ධතිය හැරුණු කොට වෙනත් පද්ධතියක ආදාන, සැකසීම් හා ප්‍රතිදාන මොනවාදැයි බලමු.




අද දින පාඩමෙන් ඔබ ඉගෙන ගත යුතු මූලික කරුණු මෙසේ දක්වන්නම්.

  • පද්ධතියක් යනු කුමක්ද?
  • පද්ධතියක මූලික ලක්ෂණ මොනවාද?
  • උප පද්ධතියක්/අවයව යනු මොනවාද?
  • පද්ධතියක මූලික සංඝටක මොනවාද?


මේවාය පිළිතුරු ඉහත පාඩම නැවත කියවා ලබා ගන්න...තොරතුරු පද්ධති පාඩමේ මීළග කොටසින් හමු වෙමු..

අභ්‍යාස සඳහා-


Manoj Dhananjaya (ICT teacher @ DR NMP MMV)



No comments:

Post a Comment